10 jaar ToverlandFansite

De Geschiedenis van ToverlandFansite

In 2022 bestaat de ToverlandFansite 10 jaar en dat laten we niet zomaar voorbijgaan. Ons jubileumjaar zetten we graag even in de kijker en natuurlijk mag een terugblik van het beginjaar tot heden niet ontbreken. We nemen 10 jaar fansite onder de loep en kijken terug hoe de fansite gegroeid is door de jaren heen. 

2011 - 2012 | Het begin...
In het najaar van 2011 speelde Sven met het idee om een fansite op te richten voor Attractiepark Toverland. Dankzij heel wat bezoekjes aan Toverland had Sven warme herinneringen overgehouden aan Toverland, iets wat hij moeilijk kon loslaten. Deze herinneringen en positieve energie wilde hij omzetten in een kleine hobby waarbij hij de mogelijkheid creëerde om het park zelf ook een warm hart toe te dragen. Na enkele keren te brainstormen en wat gesprekken met collega-fansites ontstonden er inhoudelijke ideeën die op papier werden gezet, in deze fase was er echter nog geen sprake van een naam, logo of website. Een doel wat Sven voor ogen had kreeg echter wel vorm. Namelijk nieuws en updates brengen over Attractiepark Toverland om zo een vorm van een fan community uit te bouwen. Anderzijds heeft dit doel ook een positief effect op het park zelf, als er een positieve samenwerking is tussen beide partijen levert dit mooie en gratis reclame op voor Toverland.

Van een samenwerking gesproken...
De ideeën waren er en de nodige drive om ervoor te gaan was ook sterk aanwezig. Maar hoe stond Toverland er zelf tegenover? Er was maar één manier om daar een antwoord op te krijgen, een mailtje sturen met een korte schets wat het idee was achter deze ambitieuze plannen. Sven was ervan overtuigd dat Toverland meer fans had dan men in eerste instantie zou denken en aangezien het park en de fans een belangrijke rol spelen in zijn ambitieuze plannen was de naam voor een fanwebsite snel gevormd, namelijk Toverland Fansite. In deze fase was een naam natuurlijk zeer belangrijk in de verdere communicatie met het park.

De contacten waren gelegd en Sven werd uitgenodigd door Teun Borst, de toenmalige communicatiemanager van Toverland, om de ideeën en de drijfveren verder toe te lichten. In dit gesprek werd het idee van een fanmeeting (wat we nu kennen onder de naam Toverland-Fanday) ook toegelicht. Vanuit de Marketing afdeling van Toverland werd het licht op groen gezet en het volledige verhaal, ideeën & visie achter de ToverlandFansite kon verder zeer concreet uitgewerkt worden.

ToverlandFansite was een feit, maar we waren er nog niet. Het creatieve luik, zoals het ontwerpen van een logo, huisstijl en website waren de volgende stappen.

Uiteindelijk werd dit logo nooit gebruikt, maar het was een begin om er verder creatief mee aan de slag te gaan. Na een denkproces maakte Sven de beslissing om het logo neutraler vorm te geven, zo werden de torens uit het logo gehaald en stond de naam nog meer centraal in het nieuwe logo. Om de link met Toverland te behouden werd er een Toverland-karakter toegevoegd aan het logo. Dit karakter kan afgewisseld worden, in het voorbeeld zien we de moeder van Toos terug.

2013 - Lancering website
Met de introductie van het bovenstaande logo werd er geen gebruik gemaakt van een bepaalde huisstijl, maar dat veranderde bij de lancering van onze eigen website op 24 mei 2013. Toen werd er een eigen huisstijl gelanceerd met een nieuw logo, waar de torens van de hoofdingang opnieuw een centrale rol speelden. In augustus 2013 werd ToverlandFansite ook op Twitter geïntroduceerd.

Vanaf dit jaar bestaat ToverlandFansite uit 2 personen, Sven en Nick.

Het eerste idee achter een logo...
Door de jaren heen heeft ToverlandFansite heel wat logo's gehad. Meestal werden er kleine wijzigingen aangebracht aan het huidige logo, waardoor grote wijzigingen vaak niet opvielen. In het jaar dat ToverlandFansite werd opgericht werden uitbreidingsplannen bekend gemaakt, namelijk de Magische Vallei, met de coaster Dwervelwind als nieuwe achtbaan. Het idee achter ons eerste logo was dan ook een verwijzing naar deze achtbaan en de typische torens aan de toenmalige hoofdingang van het park.

2014 - Naam gebruik & ToverlandFanday

Het eerste jaar werd er een afkorting gehanteerd, namelijk TVLFansite. Maar omdat de fansite meer naamsbekendheid begon te verwerven en de ToverlandFanday ook een belangrijk uitgangspunt werd besloten we om af te stappen van deze afkorting en om de volledige naam te gaan hanteren. Men dacht echter dat wij geen fansite waren van Toverland, maar wel van TV-Limburg.

Toverland blijft ons belangrijkste uitgangspunt en niet TV-Limburg, daarom werd na het zomerseizoen van 2014 een variant van het huidige logo gelanceerd. De typische gele letters met een dikke paarse en sierlijke omlijning werd dadelijk het herkenbare huisstijl van ToverlandFansite. In dit logo en huisstijl hielden we rekening met evenementen of seizoenen en werd de achtergrond in het logo hieraan aangepast. Enkele voorbeelden kan je hieronder bekijken...

Op de website kon je alle attracties, evenementen en horecaplaatsen bekijken met de nodige informatie, ook deze werden volledig aangepast en in het huidige ToverlandFansite-huisstijl jasje gestopt.

2016 - 15 jaar Toverland
Een jubileumjaar mogen we als officiële fanwebsite van het park niet zomaar voorbij laten gaan. In 2016 werd Toverland 15 jaar, een ideaal moment om hier als fansite gebruik van te maken en om een reportage in elkaar te steken. In het voorjaar van 2016 konden we Caroline Kortooms (algemeen directeur) en Jean Gelissen (eigenaar) strikken om mee te werken aan een uiteindelijke documentaire rond 15 jaar Toverland. In deze docu werden nooit eerder vertoonde bouwfoto's getoond en vertellen Caroline en Jean over hun ervaringen bij de oprichting en evolutie van Attractiepark Toverland.

2017 - 2018 | Rebranding 
Wanneer Toverland in 2017 bekend maakte om een volledige rebranding door te voeren naar aanleiding van de aankomende uitbreidingsplannen (Port Laguna & Avalon), konden wij niet achterblijven. De zeer bekende T - vormgeving kwam ook voor in ons logo, en wanneer Toverland deze uit hun huismerk haalde kon er snel verwarring ontstaan bij bezoekers en fans van het park. We wilden absoluut voorkomen dat men de fansite zou gaan associëren met Toverland omwille van de typische T die het park jaren gehanteerd heeft. Opnieuw volgde er een denkproces en kondigden we zelf een grote rebranding aan op de ToverlandFanday in 2017, dit deden we aan de hand van een videofragment.

Op 22 januari 2018 lanceerden we officieel ons nieuw logo, de website volgde eind maart 2018 met de start van het zomerseizoen van Toverland.
De schuine lijnen en de oranje kleuren werden een belangrijk uitgangspunt binnen de nieuwe huisstijl die we tot op heden nog steeds hanteren. 

2022 - jubileumjaar
In 2022 staat 10 jaar ToverlandFansite centraal en dat laten we niet onopgemerkt voorbijgaan. Speciaal voor dit feestelijk jaar hebben we een jubileumlogo ontworpen die men in 2022 kan terugvinden op onze website en social media kanalen. Binnenkort volgt er nog meer informatie! Wat we wel al kunnen vertellen is dat er een nieuwe editie van de ToverlandFanday gepland staat op zaterdag 25 juni 2022.

Toekomst
ToverlandFansite is door de jaren heen uitgegroeid tot een fan community van Attractiepark Toverland, de jaarlijkse fanday heeft hier een sterk aandeel in. Wat de toekomst ons zal brengen is moeilijk te voorspellen, maar nog sterker inzetten op de ToverlandFanday zal op termijn wel de bedoeling zijn. De nieuwe geplande editie wordt daardoor ook grootser aangepakt.

Missie & visie
Een fanwebsite beheren en runnen is niet altijd gemakkelijk, men vergeet vaak het werk wat er in steekt en dat het op een vrijwillige basis gerund wordt. Hierdoor zijn er heel wat veranderingen doorgevoerd na de rebranding in 2017. De ervaringen die we hadden opgedaan voorgaande jaren hebben ons geleerd dat de focus op het brengen van nieuws minder belangrijk is als fan community, maar we proberen hier nog wel op in te zetten waar nodig en mogelijk.
Onze missie & visie is hierdoor gewijzigd naar: ToverlandFansite brengt fans van Attractiepark Toverland samen om geluk ervaringen met elkaar te delen dankzij een gezamenlijke passie, namelijk Toverland. Dit doen we aan de hand van ons jaarlijks evenement: ToverlandFanday! De komende jaren wordt hier nog harder op ingezet.